Monday, January 8, 2007

Sarah Hall

Două romane într-unul singur

Născută în 1974, în Anglia, Sarah Hall este autoarea unor romane bine primite de critică şi public. După o primă carte premiată în 2002, a urmat
Michelangelo Electric (2004) , un alt roman bine construit, un roman care a intrat în competiţia finală pentru Booker Prize şi devenit bestseller (cu toate conotaţiile pozitive şi negative ale acestui cuvânt.)

Parcă pentru a mulţumi un număr cât mai mare de cititori, Sarah Hall a alcătuit cartea din două părţi, unitare stilistic, dar complet diferite în fond. Avem pentru început un bun roman realist, un roman al devenirii, în care Cyril Parks, orfan de tată, creşte, alături de mama sa, în hotelul devenit sanatoriu pentru tuberculoşi. În adolescenţă, devine ucenicul lui Eliot Riley, un ciudat maestru la tatuajului, de la care fură meseria ce-i va defini viitorul. Străbătînd aceste pagini, călătorim alături de Cy dinspre David Copperfield sau Oliver Twist spre Muntele vrăjit.

Partea a doua se adresează mai mult rebelilor şi nonconformiştilor, fiind povestea unor tatuaje care prind viaţă pe trupurile stranii, ale altor răzvrătiţi. Cy pleacă din Anglia spre America, unde, în Coney Island, devine Michelangelo Electric, un maestru neegalat al artei tatuajului. O lume ciudată, a artiştilor de circ coboară în arenă. Simbolul absolut este Grace, cea care locuieşte într-o cameră de hotel alături de calul său, cea care va dori să aibă tatuat pe corp, un multiplicat, straniu ochi verde,ce-i va schimba viaţa.

Partea a doua e mult mai bine realizată şi mai interesantă decât prima, care poate fi eludată de cititorii grăbiţi, pentru că tot ceea ce e important va fi reluat într-o frază sau două, atunci când va fi cazul, în partea americană a poveştii lui Cy. Acesta, ca un fiu risipitor, se va întoarce, în final, în Anglia natală.

La fel şi romanul, după nenumărate experimente, s-a reîntors la realismul iniţial, îmbogăţit de experienţele prin care a trecut.

Sarah Hall, Michelangelo Electric, traducere de Sanda Andronescu, Humanitas, 2006

No comments: