Sunday, September 2, 2007

Variantă de interpretare

În ultimul timp, am tot văzut încercări de a face [din nou] un top 10 al romanelor româneşti. Mai întâi, Cristian Teodorescu, pe blogul lui, a tot încercat să-i scoată din letargie pe simplii cititori şi, după ce i-a invitat o dată să alcătuiască un top, şi-a repetat doleanţa o dată, de două ori, ba chiar de trei ori; pe urmă am citit un top la Mayuma şi altul pe blogul lui Vasile Gârneţ. Mi-am bătut şi eu capul o vreme, tot încercând să alcătuiesc un clasament, dar mă dau bătută, pentru că un asemenea top ar trebui să fie cumva obiectiv, în toată subiectivitatea lui; adică un roman foarte bun ar trebui trecut acolo, chiar dacă mie nu mi-a plăcut foarte mult.

Aşa că m-am hotărât să fac un clasament cu romane pe care aş vrea să le recitesc. Nu spun că ar fi cele mai bune din literatura română, deşi unele sunt.

1.Hortensia Papadat-Bengescu: Ciclul Hallipa [sau poate Arabescul amintirii]
2. Ştefan Agopian: Tache de catifea [poate şi Sara/Tobit]; şi ce dacă le-am citit de 3 ori?
3. Gheorghe Crăciun: Frumoasa fără corp/Pupa russa [nu pot s-aleg]
4. Adrian Oţoiu, Coaja lucrurilor [nu mai ţin minte decât o macara ce era să demoleze mai mult decât era planificat]
5. Adina Kenereş, Îngereasa cu pălărie verde [optimistă fiind eu, deşi nu s-ar zice, tot mai sper că într-o zi o să pot citi o carte nouă semnată A.K.]
6. Filip Florian, Degete mici
7.
Simona Popescu, Exuvii
8.
Alexandra Stănescu, Regula paralelogramului [celelalte cărţi nu m-au impresionat, dar romanul ăsta mi-a plăcut, da-i mult de-atunci]
9. Liviu Rebreanu, Gorila [l-am cam uitat]
10. Constantin Ţoiu, Căderea în lume/Galeria cu viţă sălbatică

Din topul ăsta lipseşte Mircea Nedelciu, doar pentru că volumele lui de proză scurtă îmi plac mult mai mult decât romanele. Cărtărescu lipseşte pentru că nu demult am terminat Orbitorul. Ioana Bradea lipseşte, pentru că n-am vrut să vă faceţi o impresie greşită despre mine. Dar abia aştept să publice al doilea roman!

Despre alţi romancieri: unii lipsesc pentru că nu vreau să-i recitesc, iar alţii... pentru că nu i-am citit nici prima dată.

No comments: