Thursday, February 8, 2007

Diverse

Am început eu să citesc Canon, canonic de Cosana Nicolae, datorită subtitlului: Mutaţii valorice în literatura americană contemporană. Nu de alta, dar dacă tot citesc eu destui americani, măcar să-i aleg cum trebuie. N-am înaintat prea mult, am citit doar primul capitol, despre originea termenului şi alte chestii de-astea de spart capu'.


Azi o citesc altceva, pentru că am o prioritate. Am găsit într-un anticariat o antologie Proză americană contemporană (1975-1985) şi tare m-am bucurat. Include povestiri de Joyce Carol Oates, o autoare care mie îmi place foarte mult. După ce am citit Bestii am rămas o vreme aşa răvăşită, încât vreo două săptămâni n-am fost în stare să citesc nimic altceva. Şi în antologia asta e o povestire Întotdeauna, toamna despre care povestea într-un interviu Gabriela Adameşteanu. Spunea că datorită acestei nuvele, s-a îndrăgostit de literatura lui Joyce Carole Oates. N-am citit-o încă, o las pentru finalul zilei.


Dar am citit proza care deschide antologia, Episodul Kuglemass de Woody Allen. E savuroasă povestea: un profesor, plictisit de viaţa lui îşi doreşte o aventură şi, ajutat de Persky, un vrăjitor evident, va călători din lumea reală într-un roman, nu în unul oarecare ci în Doamna Bovary. Dar şi reversul e posibil: Emma evadează din roman. În fine, povestea e savuroasă. Mai ales că ultima vrajă se termină prost, Kuglemass nu mai ajunge în nici un roman, ci într-un manual de limbă spaniolă.


Pe lângă proza asta, am citit şi-un articol fain din AgoraOnLine, scris de Adrian Mihalache. Şi mi s-a părut interesantă o ştire de pe yahoo: Cured agoraphobic lands top UK literary prize.

6 comments:

Anonymous said...

vai ce misto pare aia de woody allen!
n-am citit nimic de el, dar imi plac filmele de mor :)
auzi, daca nu e lunga n-ai putea s-o scanezi si sa-mi trimiti si mie povestirea pe mail?
scuze de tupeu, da' poate are doar citeva pagini... ?

white noise said...

are vreo 12 pagini. problema cea mare e ca n-am scanner. o sa ma gandesc, poate gasesc o solutie.

Anonymous said...

Cred ca e faina antologia americana :-)

Joyce Carol Oates ... nu am ajuns din pacate inca la ea. Zici ca BESTII(le) sint un inceput bun?

Am citit cu placere si cele 2 articole, merci :-)

Anonymous said...

la editura Univers:) si eu tot dintr-un anticariat am luat-o. si am gandeam sa le-o imprumut si prietenelor curand...

white noise said...

@aglaja - i s-au tradus 2 romane doar, tipa e dura rau, are personaje fara inima de-a dreptul. in Bestii totul ar trebui sa fie diafan si cand colo... e foarte buna cartea, simplu scrisa, dar nu simplist.

@puck- cred ca avem aceeasi antologie:-) si, bine ai venit!

white noise said...

@luciat - n-am scanner gasibil, dar as putea xeroxa textul si l-as trimite pe fax. s-ar putea?