Friday, March 16, 2007

Alte lagăre

Sigur ştim multe despre ororile secolului XX, dar tot mai avem destule de descoperit. Eu una nu ştiam nimic despre lagărele japoneze despre care am aflat din Roşu ucigaş. [Acum câţiva ani am citit un interviu cu un japonez, nu-mi amintesc numele, dar ştiu că a publicat albume cu fotografiile pe care le-a făcut în Maramureş; zicea el că în Japonia nu se face la şcoală istoria secolului XX, pentru ca ei să nu fie nevoiţi să spună ce prostii a făcut împăratul; aşa că probabil nici ei nu ştiu prea multe despre lagărele astea.]

Ne-am cam obişnuit să vedem în japonezi nişte victime ale bombelor atomice şi să ignorăm restul. N-am citit cartea ca pe un roman, ci ca pe o mărturie. Un copil de patru ani ajunge într-un lagăr împreună cu mama, sora şi bunica lui.

Am găsit o cronică bună aici. Ce să mai adaug? Imaginea cea mai puternică e cea a femeilor din lagăr obligate să imite broaştele [să sară şi să orăcăie]. Experienţa asta l-a marcat. „Câteodată năvăleşte asupra mea o panică înfricoşătoare, câteodată sunt iarăşi înapoi în lagăr.” Înţeleg supărarea lui Brouwers văzând că Hirohito [adică împăratul] n-a fost tratat ca un criminal de război.

De câte ori citesc ceva despre secolul icsics, despre crimele sale mă gândesc la anamorfoza descrisă în finalul unui roman de Vonnegut [în Blue Beared, desigur]: la sfârşitul celui de al doilea război mondial pe o câmpie zac toţi istoviţi şi mai ales învinşi [adică americani, japonezi, nemţi & toţi ceilalţi].

Jeroen Brouwers, Roşu ucigaş, traducere de Monica Săvulescu-Voudouris, Ioana Mira Voudiris, colecţia Cotidianul, 2006

PS: tehnoredactarea e în nota obişnuită, deci cu greşeli.

2 comments:

Anonymous said...

In public imparatul a fost tratat ca un simbol altfel impacarea nu ar fi reusit. Victoria aliatilor a fost declarata printre altele ca o afirmare a principiului ca nu exista natiuni inferioare criminale etc etc. Oricum in razboiul acela si in mai toate razboaiele toti au fost criminali, chiar judecand dupa reguli. Inclusiv sefii statelor aliate care au invins.
Cred ca ne-am obisnuit sa vedem in japonezi mai putin ceea ce spui tu, victime, poate japonezii se vad asa, dar opinia internationala cred ca are alta parere. Cu siguranta insa ne-am obisnuit sa vedem in arabi, in toti arabii, victime ale bombelor si ale expansiunii economice si militare a USA. Tot felul de tineri si oameni "informati" gandesc liber impotriva americanilor si ii compatimesc pe arabi. Acesti indivizi habar nu au ce viata duc arabii in tari fara petrol, unde se presupune ca americanii nu manipuleaza chiar totul, majoritatea nu au acces la educatie, traiesc in mizerie, in general in regimuri si societati de tip feudal. Dar "morale". Si impotriva cui militeaza tinerii pentru libertate? Impotriva americanilor. Rusii sunt ok. Americanii sunt draci. Bravo. Traiasca Osamii, talibanii, mujahedinii si alti maistri ai libertatii.

white noise said...

traim intr-o lume nebuna. am destui cunoscuti care au jubilat la 11 septembrie.rusii sunt ok pt. ca despre ei nu se vorbeste, pot face orice in Cecenia sau in alte parti.

n-am iluzii in ceea ce priveste sefii de state, vechi sau noi.

despre arabi, sigur avem multe pareri preconcepute. si ei despre noi, probabil.