Monday, March 2, 2009

Reveniri poetice

Zicea odată o prietenă de familie: Insistaţi, insistaţi până deranjaţi! Aşa şi eu, reiau toată povestea cu poezia.
"Am inventat şi un sondaj, strict legat de poezie. Poate mă ajutaţi să ies din starea de apatie în care am intrat. Tot am vrut să scriu despre asta, de când am văzut propunerile lui Răzvan Ţupa legate de bursa de poezie 1 şi 2. [a scris şi pe rocultura]. Întreb:
1. ce cărţi de poezie aţi cumpărat în ultimul an?
2. aţi fost la vreo lansare de poezie?
3. dar la vreo lectură?
Puteţi răspunde aici, sau fiecare pe blogul lui/ei, numai să-mi ziceţi unde. Dacă vor fi răspunsuri, o să răspund şi eu. Nu vreau să încep eu pentru că eu cumpăr cam tot ce găsesc, cumpăr şi din cele care se găsesc greu de tot [că nu-s critic literar, să dau vina pe proasta difuzare]."

Au răspuns: [la comentarii] Raluca, Daniel D. Marin, Pobby
pe blogurile lor: Delaskela, Sisiphe[optzecea], Cinabru, earthwalker.
Lumea nu prea citeşte, sau oricum nu se prea citeşte poezia scrisă acum.
Sondajul îl mai las până pe 15 martie. Mai aştept şi răspunsuri pe blog/bloguri.

Să răspund şi eu, dar în ordine inversă:
3. lecturi: Alexandru Muşina.
2.lansări: Ştefan Manasia, Claudiu Komartin, Andrei Bodiu, Simona Constantinovici, Ion Monoran, Şerban Foarţă, Dan Mircea Cipariu, Ioana Crăciunescu [am cam scris despre toate]
1. cărţi cumpărate: cumpăr cam tot ce-mi iese-n cale, mai ales dacă editura/coperta îmi inspiră încredere; astea-s cărţile cumpărate în 2008 [dar apărute când au vrut ele], pe cele din 2009 le-am zis acum vreo câteva zile. [Le trec mai mult pentru a face să circule nişte nume].
Andrei Bodiu, Oameni obosiţi
Simona Constantinovici, 47.îngeri de catifea
Nasturi în lanul de porumb, volum colectiv, Savârşin II
La Neagra, antologia de la Savârşin I

O căruţă încărcată cu nimic [Ioan Es Pop, Peter Sragher, Robert Şerban]
Băutorii de absint [Coşovei, Danilov, Ion Mureşan, Ioan Es Pop, Liviu Ioan Stoiciu]
Radu Andriescu, Pădurea metalurgică
Marius Oprea, America!America!
Svetlana Cârstean, Floarea de menghină
Vlad Moldovan, Blank
Cristina Ispas, fetiţa. mixaj pe vinil
Dana Catona, iepurele de martie
Rita Chirian, Sevraj
Radu Vancu, Biographia litteraria
Nina Cassian, Avangarda nu moare şi nu se predă
Aida Hancer, Eva nimănui
Nicolae Coande, vânt, tutun şi alcool
Răzvan Ţupa, Fetiş, ediţia a IIa
Florin Partene, Reverenţa
Mihai Vieru, Hai-Ku Miki
Viviana Muşa, Şcoala specială
Marin Mălaicu-Hondrari, Zborul femeii pe deasupra bărbatului
Cătălina Cadinoiu, Nuferii mor în cadă
Andrei Codrescu, Femeia neagră a unui culcuş de hoţi
Ruxandra Cesereanu, Coma
Nichita Stănescu, Invizibilul soare
Sebastian Reichmann, Mocheta lui Klimt
Anca Mizumschi, Poze cu zimţi
Ştefan Manasia, Cartea micilor invazii
Teodor Dună, Trenul de 31 februarie
Octavian Soviany, Scrisori din Arcadia
Miruna Vlada, Pauza dintre vene
Ion Stratan, Cimitirul de maşini
Aurel Dumitraşcu, Divina Paradoxalia

Ezra Pound, Poems [selected by Thom Gunn]
***The Best American Poetry 2003
Festivalul internaţional de poezie Oskar Pastior, Sibiu, 2007
Ilya Kaminsky, Dansând în Odessa

Am povestit cândva de ce citesc poezie.

Zice Pobby într-un comentariu: "iar pe timp de criză o să iau numai volume de poezie, având în vedere ca o să tai din bugetul pentru cărţi. Romane şi altele o să împrumut." Eu nu m-am hotărât încă dacă o să tai sau nu din banii de cărţi, dar mă bate gândul să mă întorc strict la anglo-americanii mei [plus Roberto Bolano] şi la poezie.

9 comments:

Anonymous said...

1. nu cumpar carti de poezie pt ca nu mai citesc poezie. vreau totusi sa-mi iau sorescu si nichita ca sa-i am si in biblio, nu doar in suflet. [partea asta am sters-o; pana la urma o sa ma intorc eu si la poezie. toate la timpul lor.]

2. n-am fost la nici o lansare, in principiu pt ca n-am cu cine sa merg. intre timp mi-a trecut si cheful.

3. una singura, la nicolae coande - vant, tutun si alcool, asta a fost de poezie dar recunosc ca eram in zona in special pt sorin delaskela, deci tot proza-i baza :D

am vrut sa raspund de data trecuta dar. :)

Anonymous said...

Eu am raspuns la sondaj de cand l-ai pus sus. Sunt printre nemernicii aia care cumpara doar proza :)

La intrebari:

1. Am primit cateva (vroia cineva sa scape de Rimbaud si Apollinaire; asa am facut rost si de Topirceanu, Bacovia si alti cativa - a scapat la un moment dat BCUT de cartilor lor si am fost pe faza).

2. Nu, dar nici la vreo lansare de carte de proza.

3. Nu, dar, iarasi, nici la vreo lectura de proza.

Nu-mi prea place sa ies in lume. Nu prea citesc poezie si cei pe care ii citesc au intrat de mult in public domain, ii pot citi pe net. Iar daca chiar am chef sa citesc poeti romani contemporani dau o fuga pana la socru (de la el am citit pana la urma Ivanescu). El cumpara carti de poezie si salveaza astfel un pic onoarea familiei :)

white noise said...

@did- pe unde mai umbli? iar cu poezia, stai linistita, si eu am avut o perioada in care n-am citit. trece, te asigur :)

@Adina- ai mai zis pe undeva ca nu citesti poezie, dar daca ai cateva volume prin zona sper sa le rasfoiesti intr-o zi. si mai cred ca BCUT-ul [unii de acolo] ar da orice numai sa scape de toate cartile.

andru said...

1. Doar 3 - Manasia, "cartea micilor invazii", Svetlana Carstean, "Floarea de menghina", Ileana Malancioiu, "Linia vietii", antologia de la Polirom.

2. Una singura - Visniec.

3. Una singura - Simona Popescu.

andru said...

Am listat acolo destul de sec "evenimentele" mele poetice de anul trecut dar cred ca nu se vede tabloul de ansamblu. Pentru mine e absolut impresionant cat de multi adolescenti citesc poezie contemporana. De fapt, daca stiu ceva despre poezia care se scrie acum e datorita unui grup teribil de pusti care cumpara tot, schimba carti intre ei, imi trimit si mie carti... Pe ei ii vad drept cititori de poezie autentici (admitand ca specia asta exista), eu mi-s numai o amatoare.

white noise said...

@andru - asta-i o veste tare buna, cred ca adolescenta e o varsta numai buna pt poezie. iar la poezie lit. rom. sta foarte bine.

poate spui odata ce poeti prefera adolescentii de care zici

Anonymous said...

am raspuns si eu la mine pe blog. cum e Mocheta lui Klimt?

white noise said...

@zum - multumesc mult!

mocheta aceea nu-i chiar pe gustul meu, inca n-am dat-o gata pe de-a-ntregul.
uite aici o cronica a lui ciotlos:
http://www.romlit.ro/covorul_lui_sierpinski

Blogger said...

eu tot ce-mi amintesc e un volum subtire de poezii de ezra pound
e vorba de tot anul? cum poate sa-si aminteasca cineva ce carti a cumparat anul trecut? am cumparat zeci de carti
n-am mai mers la o lansare din facultate, si am crezut ca 'lecturi' exista numai in cartile lui bukowski..