Saturday, December 29, 2007

Plus, minus & totalul

Nu-mi plac bilanţurile, pentru că-mi dau senzaţia că n-am făcut destule în anul care tocmai se încheie. Dar totuşi... Când vine vorba de proză, spun că n-am citit decât vreo 7 cărţi scrise de autori români. Nici nu promit că mă voi reapropia de proza noastră până nu trece valul minimalist, sau cum îi zice. Dar am de gând să citesc câţiva autori mai bătrâni un pic, mai ales că sunt reeditaţi [în primul rând Groşan şi Radu Aldulescu].

Dacă ar trebui să aleg un roman din cele citite anul ăsta, aş zice Derapaj, cu toate derapajele lui. Cu Orbitor 3 am o problemă legată de Mendebil, dar şi altele. Oricum, din literatura română, cea mai bună carte pe care am citit-o în 2007 e una de poezie, adică Submarinul iertat, de Ruxandra Cesereanu & Andrei Codrescu, despre care n-am scris, dar poate o să mă încumet într-o zi.

[Tot legat de bilanţuri, am găsit un top 2007 în Gândul, şi mi-am dat seama că am citit doar 4 din cărţile de acolo. Şi în Evenimentul Zilei e un articol asemănător.]

Când vine vorba de autori străini, e greu de tot de ales. Carson McCullers sau Attila Bartis? Toni Morrison sau altcineva? John Fante are un loc foarte special în preferinţele mele. Dar am o listă mare de autori pe care n-am reuşit să-i citesc, cărţile s-au tot adunat, am tot felul de restanţe.

Din primăvară am reînceput să citesc poezie; de fapt, ăsta e lucrul cel mai bun care mi s-a întâmplat anul ăsta. Nu citesc într-un mod sistematic, adică nu iau la buchisit un volum de la prima la ultima pagină, ci am [mereu] vreo câteva cărţi la îndemână, le deschid mai întâi la întâmplare; iar apoi, când ştiu despre ce e vorba, citesc anumite poezii, în anumite momente. La capitolul ăsta mă înţeleg bine [şi] cu literatura română.

13 comments:

Anonymous said...

Cand ai timp sa citesti atatea carti?

Anonymous said...

ce inseamna pentru tine "valul minimalist"?

vic

white noise said...

@mastic- nu ma uit la tv:-)

@vic- astia cu autofictiunea, mizerabilismul, zero poveste, personaje schematice, pagini putine. valul polirom adica. mai sunt si exceptii [asa am auzit], dar nici o cronica nu m-a convins sa mai citesc cate ceva. iar prietenii mei au abandonat literatura romana mult inaintea mea.cand apare si la noi un Attila Bartis, sa-mi spuneti si mie.
acum ma duc sa-mi fac o cafea, sa uit de toate astea :-)

Anonymous said...

sa-ti spun si cind apare la unguri un razvan radulescu sau o ana maria sandu? :))))))

ca sa nu zic ca autofictiune, mizerabilism si pagini putine (chiar si personaje schematice), poveste nu chiar zero, dar aproape de 1 :D se gasesc si la fante. :)))

hai, ca asta-i chiar complexul eugeniei bulgaresti. :P

vic

Aradu said...

Draga White Noise, minimalismul, din cite stiu eu, nu e chiar ce scrii tu acolo si nu e "de rau". Raymond Carver e scriitor minimalist si, daca nu i-ai citit povestirile, ti le recomand cu drag. In rest, as mai adauga si eu citeva nume la cei de care scria Vic - Bogdan Popescu, Doina Rusti (cu superbul "Zogru"), Dan Lungu, Florin Lazarescu, Lucian Teodorovici si mai sint, crede-ma - la care nu cred ca li se aplica eticheta aia cu autofictiunea, ca "mizerabilismul" inca n-am priceput ce inseamna. Hai sa nu generalizam, ca nu-i corect. La multi ani!
Alina

white noise said...

@ vic - eu ma gandeam la un anumit tip de roman, care ma intereseaza pe mine. cu Razvan Radulescu am o problema din cauza lui Cazane. Ana Maria Sandu n-am citit, m-au convins niste cronicari. dar as citi mai curand Chelbasanu', decat romanul.

Fante e mult mai mult decat ce zici tu. parerea mea:-))

@alina- de ce sa-i citesc pe ei si nu pe Auster, Cortazar sau vreun rus, dintre cei noi? asta e problema mea. eu despre asta vorbesc.

n-am spus ca autorii romani sunt slabi, am zis ca zona mea de interes e alta.[desi am mai spus: voi citi cu siguranta o noua carte semanta de Filip Florian, T.O.Bobe, Ioana Bradea].termenii folositi i-am luat din comentariile despre cinematografie.[uite, de ex. am vazut Occident o data si Pulp Fiction de vreo 5 ori.]

Carver am citit, desi in general evit proza scurta.
Zogru poate voi citi candva; despre ceilalati- am incercat, dar nu-i acum momentul.

La Multi Ani!

Aradu said...

Deci - ca sa inteleg si eu: problema nu e ca romanii scriu prost, nici ca scriu toti la fel, ci doar ca nu prea nimeresc zona ta de interes. Asta e cu totul altceva decit ce ai postat citeva comentarii mai sus:))
Alina

Anonymous said...

ah, as mai spune ceva, da' parca nu-mi vine sa inchei anul asa, polemic. e cum a zis toata lumea de dinainte (inclusiv eu) :)))

vic

white noise said...

@alina- am mai zis ca-s si exceptii:-) n-am spus nimic la modul general si maximal.oricum, polemica asta reincepe ori de cate ori spun ceva despre prozatorii din ultimul val.numai cu ei am o problema

@ vic- multumesc pt. intelegere:-))))
la multi ani!

rux ces said...

gracias pentru generozitate. am sa ii spun si lui andrei codrescu (fara cacofonie) ce crede white noise despre submarinul iertat.

white noise said...

multumesc mult pt. vizita &comentariu.asa ma bucur ca ati citit! si va rog sa-i spuneti si lui Andrei Codrescu.
mi se pare foarte important ca scriitorii sa stie ca-s cititi si iubiti, mai ales poetii.
am citit Submarinul iertat de vreo 2 ori si am de gand sa repet aventura.

rux ces said...

cititi si iubiti (pe deasupra)? atunci chiar ca sintem norocosi cu asupra de masura!

white noise said...

:-)
si eu is norocoasa, ca am citit o carte asa frumoasa.