Thursday, May 7, 2009

Q&A, din nou

Leapşa de la Cinabru:

1) Ce autor apare cel mai des la tine în bibliotecă?
Cred că Dostoievski, urmat de Proust, Vonnegut, Vargas Llosa.

2) Din ce carte ai mai multe exemplare?
Am câteva dubluri, unele cumpărate clar cu scopul de a le da cadou la diverse ocazii; altele-s pentru sufletul meu, de exemplu, când vine vorba de Sara, Tobit, Tache de catifea pot spune că am toate ediţiile de până acum.

3) De ce personaj de ficţiune eşti sau ai fost amorezată în secret?
Întrebarea asta, în diverse forme, mi-a mai fost pusă de câteva ori, odată m-au întrebat nişte tipe foarte inteligente [care-mi erau eleve, între timp am scăpat de şcoli şi eu, şi ele] şi le-am zis Dorian Gray. După vreo săptămână m-au întrebat oarecum îngrozite: aţi vorbit serios? Şi am zis eu: nu, dar altfel n-aţi fi citit cartea.

4) Ce carte ai citit cel mai des?
Când eram copil: Singur pe lume, Hector Malot; mai recent: Abatorul 5, Vonnegut

5) Care era cartea ta preferată la 10 ani?
Cred că Basmele lui Wilhelm Hauff. Nu ştiam pe atunci că-s preluate din 1001 de nopţi.

6) Care a fost cea mai proastă carte citită anul trecut?
Platforma lui Houellebecq; sau asta a fost în 2007? Nu ştiu, că încă nu mi-am revenit. [Am citit şi Intrusul lui Preda, dar nu se pune, aia nu-i carte.]

7) Care a fost cea mai bună carte citită anul trecut?
Roberto Bolano, O stea îndepărtată [deşi Nocturna în Chile e foarte aproape de ea]

8) Dacă ar trebui să obligi pe cineva să citească o carte, care ar fi aceea?
cartea mea de vizită :)

9) Cine crezi că ar trebui să câştige premiul Nobel pentru literatură?
Nobelul pentru literatură nu se dă pentru literatură, aşa că nu-mi [mai] pasă cine-l ia.

10) Ce carte ţi-ar plăcea să vezi ecranizată?
Nu-mi prea plac ecranizările făcute după cărţile favorite, dar mi-aş dori să revăd Vârsta inocenţei, filmul lui Scorsese; îmi place să mi se citească o carte în timp ce mă uit la film.

11) Descrie visul cel mai straniu care să fi inclus un scriitor, o carte, sau un personaj literar?
Nu ştiu dacă ţipam tocmai la Sofocle, dar ştiu că nu mai doream să predau tragedia greacă. Asta pentru că în vreo 2 zile avusesem de predat lecţia asta de vreo 7 ori. Bine că am scăpat.

12) Care e cartea cea mai puţin cultă pe care ai citit-o ca adult?
În momentele obosite citesc cărţi poliţiste, cu cât mai proaste, cu atât mai bine.

13) Care e cartea cea mai dificilă pe care ai citit-o?
Mersul trenurilor

14) Preferi autorii francezi sau ruşi?
Când e vorba de proză uneori francezii, alteori ruşii; când e vorba de poezie: francezii, deşi focul vânăt e gonit de vânt...

15) Shakespeare, Milton, sau Chaucer?
Sună a subiect de examen, aşa că prefer să nu...

16) Ce te deranjează cel mai mult în activitatea lecturii?
... timpul prea scurt avut pentru asta

17) Care e romanul tău favorit?
Fraţii Karamazov

18) Joci ceva?
Pe calculator nu, nici n-am jocuri instalate, asta mi-ar mai lipsi. Dar aş juca Marocco, un joc cu beţişoare, habar n-am dacă mai există.

19)Povestiri scurte, schiţe?
Rar: Daniil Harms, Borges, plus diverşi autori de romane, care au scris şi proză scurtă. Prefer romanul, dar recunosc: cele Nouă povestiri ale lui Salinger sunt minunate, iar Hemingway e cam banal în romane, dar genial în prozele scurte. Din literatura română: Mircea Nedelciu, Cristian Teodorescu... şi cred că ar mai fi câţiva.

20) Non-ficţiune?
Am citit diverse jurnale, amintiri din puşcărie. Vreau să citesc Cu dinţii de lână, cartea lui Livius Ciocârlie, a cărei lansare a fost ieri.

21) Scriitorul favorit?
Dostoievski şi nu numai. Sunt trecuţi la profil, o să-l trec în curând şi pe Bolano acolo [am înţeles că urmează să mai apară o traducere nouă, abia aştept].

22) Ce scriitor crezi că este supraevaluat?
... unii nobelizaţi

23) Ce carte ţi-ai lua pe o insulă pustie?
o antologie de poezie, dar mi-aş alege singură autorii/textele

24) Şi…acum ce citeşti?

Tot poezie, acele cărţi de care-am mai zis. Citesc încet şi recitesc mult. Să vedeţi ce-am mai găsit:

atât de apropiaţi n-am fost niciodată pe-aici
şi uite că acum, în mijlocul verii, trebuie
să stăm strânşi unul într-altul
ca să rezistăm unei aşa bucurii.

înghesuiţi, înfipţi unul într-altul, cu urechile ciulite,
aşteptăm semne de sus.
nu foarte de sus ci de acolo, din pătuţ
unde de aproape o lună stă mara [...]
(Dan Coman, Dicţionarul Mara)


Înţelegerea m-a lovit drept în inimă, cum frumos zice Adela Greceanu, când am văzut că, de cele mai multe ori, în jurul paharului sau al sticlei, după consumarea unei anumite cantităţi, aerul începe să capete consistenţă. Începea, de fapt, să existe cu adevărat. Şi odată cu el, începea să existe cu adevărat şi lumea. Un bizar paradox făcea ca lumea să fie din ce în ce mai prezentă fizic, chiar dacă rămânea la fel de absentă la nivel psihic.
(Radu Vancu, Monstrul fericit)


Aşteptându-ţi sfârşitul, semănăm tot mai bine
cu o familie de şoareci
dintr-o casă cuprinsă de flăcări.
Când nu ne rugăm şi nu plângem, izbim tencuiala,
înnebuniţi de nerăbdare şi groază.
Dar să ştii: când moartea vine şi-ţi adulmecă trupul,
o gonim lovind în lighean, în tingiri şi în sobă.[...]
(Claudiu Komartin, Un anotimp în Berceni)


Am luat întrebările cu copy/paste de la Cinabru. Las şi finalul [aproape] la fel:

Sunt curioasă ce ar răspunde toţi cei din blogroll, dar fiţi mizericordioşi, mi-e atât de lene să pun muuulte linkuri. Aşa că vă rog, nu va sfiiţi. Abia aştept să vă citesc.

Am vrut să provoc direct câteva persoane, dar m-am gîndit că poate-s ocupaţi. Dar poate nu-s!

4 comments:

m said...

vai de mine -imediat citesc si continuare-
de ce nu ti-a placut Intrusul lui Preda?

mie mi-a placut foarte tare ;D

mi s-ar parea interesant sa imi spui in cateva cuvinte, dc ai timp si chef..

Tomata cu scufita said...

:) Acum citesc Varsta inocentei pentru ca tu mi-ai spus mai demult ca mi-ai face-o cadou. Si din cauza asta intotdeauna o sa ma gandesc la tine cand o sa aud titlul asta. :) Ce ciudat, si nici macar nu stiu cu ce fata sa asociez gandul. :P

Cinabru said...

Dorian Gray ? Fain. Tin si eu minte Basmele in cauza, cine stie pe unde s-a pierdut cartea. Intrusul a fost inca un pariu ratat de Preda, si cand te gandesti ca Baiesu i-a furnizat subiectul. Normal, contra licori bahice. Fratii Karamazov, daaaa. Si Marocco, reuseam mereu sa ma intep cu ele.

Salinger, o zi perfecta pentru pestele-banana, Nedelciu mi-a placut si mie. Sa scrii cum e Cu dintii de lana, sunt chiar curios.

Faine raspunsuri, ma bucur ca ai gasit timp pentru leapsa asta.

white noise said...

@m - prea multa propaganda, care taie povestea fara motiv. ma rog, de fapt cu motiv, dar fara sens ... literar

@tomata - sper ca-ti place :)

@cinabru - mi-au placut intrebarile, asa ca am raspuns repede