Saturday, April 18, 2009

Poemul de sâmbătă 2

Gata, de azi ne jucăm serios. Săptămâna trecută am ales un prim poem şi am spus despre ce-i vorba. Dar de săptămâna asta, cel puţin pentru o vreme, o să citiţi aici poezie mai nouă sau mai veche, dar în limba română. Scrisă, iar nu tradusă.
Şi pentru că zilele astea sunt speciale, am ales o poezie dintr-un volum special, apărut la Cartier, volum scris de Dan Coman, despre fetiţa lui. Orice alt comentariu mi se pare inutil. Citiţi, vă rog, o fărâmă din Dicţionarul Mara!
Dan Coman

începutul*
e acum începutul. locuim la bistritz, deasupra mării,
la doi ani lumină de ceva foarte, foarte fragil.
am crescut mari şi-acum că suntem oameni mari
îngrijim şi iubim o fetiţă.

la oamenii mari dimineaţa e altfel: doar
din reflex mai ducem acum ceaşca la gură
şi doar un caimac prăfuit mai suflăm înainte
de-a ne preface că bem
iar fumul iese din ţigară numai dacă învîrtim de cheiţă,

fumul acesta de pluş în care fetiţa nu se poate lovi.

da, am crescut mari şi ca la toţi oamenii mari
şi la noi corpurile folosesc doar ca să ne recunoască fetiţa
şi folosesc doar pentru a înainta cît de repede-nspre ea

nişte mecanisme sigure de cocoloşit mara

mara care tocmai a împlinit doi ani

aşa e începutul şi la început dragostea e cînd faci
ceai laricol, cînd n-are febră fetiţa, cînd zice tlinda
stai liniştit că-i dau eu laptele şi-o învelesc şi-o plimb eu

căci la oamenii mari e cu totul altfel
după doi ani capul lor e mereu
învelit într-o faşă de lemn
iar sub burţi nu mai găseşti decît
un foarte mic loc pentru baterii

şi oamenii mari doar cu baterii dintr-astea
mai pot trăi unul lîngă altul
şi doar dacă e măcar un copil distanţă între ei

acesta e începutul şi pentru început
să lăsăm cîteva clipe capul în jos

_________
* poezie publicată cu acordul autorului


14 comments:

Anonymous said...

Tare frumos mai poate scrie Dan Coman!

r.

luiza said...

comandoul p.d.s. devine din ce în ce mai mare. cât mă bucur :)

ioana said...

Iti multumesc pt acest cadou, in dimineata in care asteptam Pastile Domnului. Iti multumesc pt toate inseninarile ivite la simpla intredeschidere a usii tale, iti multumesc pt discretie, pt bunatatea care te impinge sa continui sa scrii pe acest blog si pentru atitea descoperiri facute datorita tie. Zile frumoase, Paste fericit!
PS- fetita mea cea mica se numeste Mara, asa ca iata de ce iti multumesc din nou pt cadou.

Pobby said...

pentru mine e dureros versul "si doar daca e macar un copil distanta intre ei"
o sa pun poezia asta pe un perete, o sa trec pe langa ea si poate o sa-mi smulg o lacrima
dar mai curand o sa dau din umeri

Anonymous said...

Poiana lui Mayuma,
E un poem superb, felicitari, cred ca ar trebui sa ma pun cu burta pe carte si sa citesc poezie din anii 2000. Poate ca a sosit timpul sa publice cu totii o antologie.

Alexandru said...

Foarte frumos! Îmi vine să scriu şi eu un dicţionar despre delfinul meu, măcar în proză : )

cristi cotarcea said...

încântător.

flavius said...

Fie ca Lumina gîndurilor bune să vă învăluie, alături de toţi cei dragi! Paşte fericit!

white noise said...

@r- foarte frumos. si pe deasupra aparent simplu, desi nu-i simplu deloc

@luiza - :) suntem tot mai multi, parca 8 la ora asta

@ioana - sa-ti traiasca mara. si eu stiu o fetita pe care o cheama mara si face 2 ani in curand. ca-n poveste :)

@pobby- of, stiu cum e :(

@Mayuma - unii merita cititi si recititi

@Alexandru - pai scrie.

@cristi cotarcea - ma bucur ca-ti place

@flavius - multumesc mult. sper ca ai si tu zile linistite.

Anonymous said...

Poezia de marţi *** :)

white noise said...

@SkyRain- foarte fain, multumesc mult!

Anonymous said...

Merită văzut tot filmul.

Anonymous said...

Era să uit esenţialul :)

white noise said...

@SkyRain- multumesc, o sa ma uit