Wednesday, July 8, 2009

Un răspuns tardiv şi parţial

A trecut mai mult de o lună de când Daniel D. Marin aşteaptă să-i dau două răspunsuri la două întrebări aparent simple: ce cărţi de poezie citiţi anul acesta? ce recomandaţi?

Nu ştiu ce să zic, citesc destul de mult, cam tot ce-i mai important [zic eu] din ce apare şi recitesc la fel. Dar trec aşa printr-o perioadă în care n-aş face recomandări, mai ales că-s întrebată mereu
tu de ce nu citeşti cărţi normale? Sinceră să fiu, nu ştiu, eu credeam că-s normale, din acelea cu pagini şi litere.

Decât să recomand ceva, mai bine aş spune că ar fi mult mai util un drum până la librărie. Şi acolo, în linişte, fiecare ar trebui să răsfoiască ce carte vrea, să vadă ce i se potriveşte. Sunt destule cărţi interesante, au apărut şi traduceri importante [multe-s reeditări, dar nu contează].

Şi totuşi, nu pot să nu zic ceva. Acum câţiva ani, într-un interviu, Simona Popescu [observaţi cum dau vina pe ea] spunea că nu pricepe cum oameni care nu citesc poezie contemporană scrisă prin alte spaţii au curajul să-şi dea cu părerea despre poezia scrisă la noi [ea a spus mult mai frumos, dar şi mult mai tranşant]. În ziua de azi, pot fi comandate cărţi pe net, pot fi citite reviste. Ar trebui aruncat un ochi peste site-uri ca Poets. org [from the Academy of American Poets], sau peste poeziile publicate în The New Yorker.

Şi uite aşa poate
ar mai pune batista pe ţambal cei care-mi explică mie cât de originali sunt unii/alţii. N-ar strica să citească măcar nişte antologii de poezie română, inclusiv din acelea cu articole teoretice/manifeste. Şi ar repeta faza cu ţambalul, dar din cauze interne. Ştiu, n-am deloc umor pe ziua de azi, pentru că a început ploaia exact când era să ies din casă. Şi a mai câştigat şi franţuzul ăla etapa de azi.

Nu ştiu ce voi citi anul ăsta, depinde ce mai apare. Zilele astea am reluat [dar uşor pe diagonală] Poze cu zimţi [Anca Mizumschi] şi o căruţă încărcată cu nimic [Ioan Es. Pop, Peter Sragher, Robert Şerban]. Azi am de gând să răsfoiesc o carte a lui Ilarie Voronca, Mic manual de fericire perfectă. Zilele următoare sper să citesc o carte pe care mi-o doresc de mult timp. E pe drum, sper să ajungă fără probleme. Şi-n general poeţii aleşi pentru pds fac parte dintre cei care-s mereu pe lista de citire/recitire.

No comments: