Thursday, February 5, 2009

Ce mai scriu revistele

De mult n-am mai scris despre reviste, deşi am tot citit. Am rămas cu defectul ăsta de când eram în liceu. Nu mai cumpăr aşa multe ca în trecut, pentru că n-am unde să le depozitez după ce le citesc şi ăia cu colectarea pe domenii n-au ajuns la mine. Cam toată presa o citesc pe net, cărţile în schimb le prefer pe hârtie.

Mi-am cumpărat The New York Times Book Review [nr. 38], să văd ce mai face ediţia în limba română [de obicei arunc doar un ochi pe ediţia în engleză]. Mi se pare mie sau e ieftină revista asta? De citit: un articol despre Susan Sontag şi unul despre Updike, Întoarcerea lui Rabbit [a apărut şi în Adevărul literar şi artistic o cronică semnată de Marius Chivu].

În Orizont [ nr. 1] sunt multe cronici şi un interviu cu Monica Stănilă, din care am aflat că are [aproape] gata un volum de poezii. E şi o anchetă [pe care încă n-am citit-o], dar o să mă gândesc la întrebarea asta: ce aş dori să nu fac în 2009?

Din Cultura [nr. 5] am citit articolul despre Joyce Carol Oates si o cronică despre Mireasa cu şosete roşii. Mai sunt cronici la câteva cărţi pe care nu le-am citit, aşa că nu zic nimic de ele.

Şi dacă tot am ajuns la Adela Greceanu, o să spun că în noua literatură [nr. 20] e un interviu cu ea, dar şi multe poze cu Păpuşescu. Întâmplarea a făcut ca numerele 19 şi 20 să ajungă pe aici în acelaşi timp, aşa că le-am citit împreună. De citit în numărul 19: un interviu cu Bogdan Suceavă, un dosar: audiobooks. Marieva Ionescu scrie despre două cărţi mai speciale de poezie [Şcoala specială, a Vivianei Muşa şi 47 îngeri de catifea, cartea Simonei Constantinovici]. În numărul 20 a scris despre Sebastian Reichmann, Mocheta lui Klimt, dar mai e o cronică la o carte de poezie [Răzvan Mihai Năstase a scris despre Ofelia Prodan, Elefantul din patul meu]. În numărul ăsta se discută despre statutul traducătorului, contracte, tarife, adică despre lucruri delicate.

Nu ştiu cum se face, dar am dat peste destule cronici la volume de poezie. Şi în România Literară [nr. 4] sunt două: Cosmin Ciotloş a scris despre Ion Monoran, iar Daniel Cristea Enache despre Vânt, tutun şi alcool, de Nicolae Coande. De citit: poezii de Claudiu Komartin [din cele cu tătuca], dar şi continuarea articolului Ioanei Pârvulescu* despre plumbul bacovian [prima parte a apărut în numărul 3.]

În Dilemateca [nr. 33, februarie], am citit un interviu cu Eugen Negrici, dar şi o anchetă cu subiect delicat [diverşi scriitori români stabiliţi pe alte meleaguri răspund la întrebarea ce vă lipseşte din România, răspunsurile sunt foarte variate: de la totul, la nimic.]

Şi tot în Dilemateca : profil Silviu Man, cel din echipa Bookblog.

No comments: